کفش باز نایکی

کفش باز، خاطرات بنیان گذار نایکی

قبل از دیگران، قبل از پرنده ها و قبل از خورشید از خواب بیدار شدم، یک فنجان قهوه نوشیدم، با عجله تکه ای نان تست خوردم، شلوارک و بلوز گرمکنم را پوشیدم و بند کفش های سبز رنگ مخصوص دویدنم را بستم، بعد بی سر و صدا از در پشتی بیرون رفتم.

پاها، ماهیچه های همسترینگ و پشتم را کش دادم و غرولندکنان اولین گام های بی اراده را در آن جاده ی سرد به درون مه بر داشتم

چرا شروع کردن همیشه سخت است؟

متنی که خواندید بخشی از کتاب کفش باز نوشته ی “فیل نایت”، بنیان گذار نایکی است.

فیل نایت موسس و بنیان گذار نایکی که پانزدهمین ثروتمند دنیاست در این کتاب فوق االعاده داستان خلق برند نایکی را نوشته است. از زندگی در خانواده ای معمولی تا خلق برند میلیارد دلاری نایکی.

فیل نایت در تاریخ 24 فوریه در شهر پورتلند در ایالت اورگان واقع در نیومکزیکو ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. پدر او وکیل بود و در صنعت چاپ روزنامه فعالیت می کرد. پدرش از دادن یک شغل تابستانی به او در نشریه خودش امتناع کرد و معتقد بود که فیل خودش باید شغل مورد علاقه اش را پیدا کند.

بنابراین فیل به نشریه ای که رقیب پدرش بود رفت و در شیفت شب این نشریه مشغول به کار شد. او هر روز جدول امتیازبندی مسابقات ورزشی را تهیه میکرد و مسیر 11 کیلومتری تا خانه شان را می دوید.

او در سال 1959 در داشنگاه اورگان تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی روزنامه نگاری پشت سر گذاشت و سپس در سال 1962 با اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت کسب و کار از دانشکده بازرگانی استنفورد فارغ التحصیل شد.

ایده نایک چطور شکل گرفت؟


مقاله ی فیلیپ در مورد راه اندازی شرکتی بود که قابلیت رقابت با شرکت محصولات آدیداس که در آن زمان قطب تولیدات ورزشی در سراسر جهان بود را داشته باشد. ایده ای که فیلیپ در مقاله ی خود شرح داده بود اینگونه بود که با استفاده از نیروی انسانی ژاپنی ارزان، کفش های ورزشی ارزان قیمت ولی با کیفیت بیشتری تولید شود.

فیلیپ پس از گذشت مدت کوتاهی از فارغ التحصیلی اش تصمیم گرفت ایده ی خود را اجرایی کند. با همین هدف به کشور ژاپن سفر کرد و از کارخانه ی “اونیتساکا تایگر”، عرضه کننده کتانی در ژاپن،دیدن کرد و با تایگر، مدیر اجرایی شرکت، به بحث و گفتگو پرداخت.

وقتی تایگر از فیلیپ در مورد شرکت او پرسید، اولی جوابی که به ذهنش رسید را به زبان آورد. فیلیپ خودش را رئیس کارخانه Blue Ribbon Sport معرفی کرد در حالی که این کارخانه وجود خارجی نداشت و در ذهن فیلیپ ساخته شده بود.

نایت مدیران اجرایی کارخانه تایگر را قانع کرد که میتوانند از طریق شرکت آنها محصولاتشان را به آمریکا صادر کنند. او توانست شرکت تایگر را متقاعد کند که برای او نمونه کار بفرستند تا خود فیلیپ آنها را به همکارانش نشان بدهد و اگر آنها قبول کردند و پذیرش سفارش ها انجام شود.

تأسیس شرکت Blue Ribbon Sport

فیلیپ به محض اینکه از ژاپن به آمریکا برگشت، هزینه نمونه کارها را از پدرش قرض گرفت و چند جفت کفش را برای بیل “باورمن” فرستاد. بیل بلافاصله قبول کرد تا با فیلیپ شریک شود. باورمن و فیلیپ هرکدام 500 دلار سرمایه گذاشتند و شرکت Blue Ribbon Sport را به طور رسمی تأسیس کردند.

کار این شرکت با سفارش 200 جف کفش از تایگر شروع شد. فیلیپ ابتدا فروش این کفش ها را در پشت ماشین شخصی خود شروع کرد.

راه اندازی خط تولید نایک

در اوایل سال 1970 فروش شرکت به 3 میلیون دلار رسید. در همین زمان بود که فیلیپ تصمیم گرفت از کارخانه تایگر جدا شود و کفش های خودش را طراحی کند.
سال 1972 شرکت بلو ریبونز اولین خط تولید کفش خود را با اسم “نایک” راه اندازی نمود.
نام این برند، از نام خدای پیروزی در فرهنگ یونان قدیم گرفته شده است.

طراحی لوگوی نایک را به یک دانشجوی رشته هنر سپردند که بابت طراحی آن 35 دلار از فیلیپ گرفت.

فیلیپ آنقدر در کسب و کار خود موفق شد که توانست در عرض کمتر از 10 سال صنعت تولید کفش ورزشی را به دست بگیرد و برند نایک را به یکی از موفق ترین و معروف ترین برندهای دنیا تبدیل کند.

روش تجارت فیلیپ نایت بسیار ساده بود. او به جای استفاده از تبلیغات که واقعا از آن متنفر بود کفش های تولیدی خود را به ورزشکاران معروف می داد تا در مسابقات از آن ها استفاده کنند.

تابستان آن سال المپیک ورزش های میدانی در همان شهر برگزار می شد و مربی تیم آمریکا کسی نبود جز “بیل باورمن” شریک خود فیلیپ!

فیلیپ نایت فرصت را غنیمت شمرده و از آن نهایت استفاده را کرد. او کفش های خود را به ورزشکاران برتر تیم هدیه داد تا وقتی مسابقات المپیک از تلویزیون های ملی پخش می شود، کفش های نایک دیده شوند.

به راستی ورزشکاران نقش زیادی در فروش کفش های نایک داشتند. مثلا “جان مکنرو” که یک قهرمان تنیس بود و بعد از اینکه در یک مسابقه مچ پای او دچار صدمه شد از یک مدل کفش نایک استفاده کرد که به خوبی مچ پا را به خوبی می پوشاند. جالب است بدانید که بعد از این اتفاق فروش آن مدل از کفش نایک از 10 هزار جفت به یک میلیون جفت رسید.

اینگونه بود که حجم سفارشات برند نایک به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد زیرا مردم علاقه داشتند کفش های بپوشند که بهترین ورزشکاران از آنها استفاده می کردند.

سالهای 1986 و 1987 فروش نایک 18 درصد کاهش پیدا کرد. فیلیپ متوجه شد با اینکه ورزشکاران حرفه ای به محصولات نایک علاقه مند هستند اما سایر مشتری ها بیشتر به ظاهر کفش نسبت به کیفیت آن اهمیت می دهند. به همین دلیل نایک محصول جدید خود را به نام “کفش چندمنظوره ی Air ” روانه بازار کرد.

فیلیپ نایت در سال 2015 اعلام کرد که می خواهد ار ریاست نایک کناره گیری کرده و آن را به مدیر عامل شرکت یعنی”مارک پارکر” بسپارد. او تا یک سال بعد نیز در تصمیم گیری های شرکت مشارکت داشت و در سال 2016 بازنشسته شد.

فیلیپ نایت هم اکنون حدود 80 سال سن دارد و یکی از بزرگترین صاحبان کارخانجات دنیا شناخته می شود.
او همچنین در سال 2018 از سوی مجله نایت فوربز، به عنوان بیست و هشتمین ثروتمند جهان معرفی شد.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

فارغ از اینکه چه کسب و کاری داشته باشید یا اینکه در چه رشته ای درس خوانده باشید، این کتاب داستان رسیدن به خواسته ها و آرزوهاست. راهنمای از هیچ به همه چیز رسیدن، راهنمای گوش دادن به صدای قلب و دویدن دنبال آرزوهاست.

داستان شکست خوردن و برگشتن از عمق تاریکی شکست، داستان هدر ندادن استعداد!

این کتاب نه تنها راهنمایی برای اهالی کسب و کار و مدیریت است، بلکه برای هر خواننده ای که به خود و آرزوهایش ایمان دارد خواندنی است.

زندگی نامه ای که جنگیدن و دست نکشیدن را به ما می آموزد.

معرفی کتاب

Blue Ribbon Sportبیل باورمنفیلیپ نایتکفش بازنایکنایکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *