گوگل آنالیتیکس  با ارائه ی اطلاعات به وب مستر و یا سئو کار کمک می کند تا با استفاده ازآن ، بهترین روش را جهت پیشرفت وضعیت سئو و افزایش بازدید سایت انتخاب نمایند.

گوگل-آنالیتیکس

چگونه گوگل آنالیتیکس را راه اندازی کنیم؟

راه اندازی گوگل آنالیتیکس  بسیار کار ساده‌ ای است و وقت چندانی  نمی‌گیرد اما نیاز به دقت دارد تا تنظیمات آن به درستی انجام شود.

طریقۀ نصب گوگل آنالیتیکس در یکی از مقالات قبلی وب‌سایت به صورت کامل توضیح داده شد.

پس اگر هنوزگوگل آنالیتیکس را نصب نکرده اید ، به مقاله زیر رجوع کنید :

اصطلاحات گوگل آنالیتیکس

مطمئنا برایتان پیش آمده که بارها اصطلاحاتی را شنیده و یا با آن رو به رو شده اید که آشنایی با آن نداشته اید.

 قبل از شروع استفاده از گوگل آنالیتیکس لازم است که شما با معنای کلمات و عبارات کلیدی برای استفاده از این ابزار آشنا شوید.

در ادامه با این اصطلاحات آشنا خواهیم شد.

رفتار کاربران(Behavior):

رفتار کاربران در زمینه هایی اعم از محتوا، سرعت صفحات و جستجوی وب سایت را شامل می شود.

جریان رفتار کاربران(Behavior Flow):

گزارش رفتار کاربران را نشان می دهد؛ مثل اینکه کاربران بعد از ورود به سایت چه مسیری را از یک صفحه به صفحه دیگر طی کرده اند.

جذب (Acquisition):

نشان می دهد که کابران سایت از چه طریقی”مانند صفحات اجتماعی، موتور های جستجوگر،..” وارد ساییتان شده اند.

اهداف (Goals):

این امکان را به شما می دهد تا از واکنشات کاربر با خبر شوید.

هنگامی که کاربر در وب سایت کاری را انجام می دهد که شما به عنوان هدف در نظر دارید آنالیتیکس آن را به عنوان یک تبدیل (Conversion) محاسبه می کند.

نرخ پرش (Bounce Rate):

به طور کلی تعداد کاربرانی که به سایت شما مراجعه و بدون اینکه به صفحات دیگر سایت بروند از سایت شما خارج می‌شوند را نرخ پرش می گویند.

هر چقدر که نرخ پرش وب‌ سایت شما کمتر باشد، یعنی وب‌ سایتان در حفظ کاربر موفق‌ تر بوده است و هر چقدر نرخ پرش بیشتر باشد به معنی این است که سایت دچار مشکل است.

نرخ پرش به صورت درصدی از ۰ تا ۱۰۰ نشان داده می‌شود.

analytics-home

 کلیک ها (Clicks):

Clickthrough-Rate: نرخ کلیک

(CTR) تعداد کلیک ها بر روی سایت تقسیم بر تعداد دفعات نمایش نشان داده می شود.

Impressions: تعداد نمایش

تعداد دفعاتی است که لینک سایت شما در فهرست نتایج جستجو به یک فرد جستجو کننده نشان داده می شود.

کلیک

ورودی (Entrances):

سایت شما امکان دارد ورودی های مختلفی داشته باشد گوگل این ورودی ها را جداگانه را ثبت میکند.

به طور مثال شاید وب سایت شما یک وبلاگ خوبی داشته باشد که یک راه ورودی است و این امر باعث ترافیک سایتتان شود.

خروجی (Exit Page):

صفحه ای که کاربر از صفحه ی وب سایت شما خارج می شود صفحه خروج می نامند.

با این گزینه می توانیم بفهیمم کدام صفحه خروجی بیشتر داشته و در نتیجه ضعفی در آن صفحه وجود دارد.

نرخ خروج (Exit Rate):

از طریق تقسیم کردن تعداد خروج از یک صفحه بر تعداد بازدید صفحه محاسبه میشود.

رویدادها (Events):

به مجموعه عمل هایی که توسط کاربر در وب سایت انجام می گردد رویداد می گویند.

با این گزینه می توانیم رویداد هایی که کاربران انجام می دهند مثل کلیک کردن را بررسی کنیم.

google-analytics-events

تعداد نمایش (Impressions):

به تعداد دفعاتی که کاربر وب سایت شما را در جستجوی خود ببیند تعداد نمایش گفته می شود.

برای محاسبه CTR از تعداد نمایش و کلیک ها استفاده می شود.

تعداد بازدید صفحه (Page Views):

به تعداد کاربرانی که با کامپیوتر از وب سایت شما دیدن می کنند گفته می شود.

تعداد بازدید صفحه (screen views):

به تعداد کاربرانی که با گوشی موبایل از وب سایت شما دیدن می کنند گفته می شود.

بازدید صفحه منحصر بفرد (Unique Page views):

دوره هایی در نظر گرفته می شوند که طی آن دوره صفحه وب سایت حداقل یکبار دیده می شوند.

صفحات هر دوره (Pages per Session):

میانگین تعداد صفحاتی  که کاربر در یک دوره مشاهده می کند .

درخواست ها (Hits):

درخواست به تعامل کاربران با سایت که باعث شود داده‌ هایی به آنالیتیکس ارسال شود گفته می شود.

مثل کلیک کردن روی یک لینک دانلود.

دوره ها (Sessions):

به مجموعه ای از درخواست های (Hits)  دوره گفته می شود.

هنگامی که فعالیت کاربر بر روی وب سایت متوقف می‌شود،‌

دوره مربوطه نیز بسته میشود و در شروع فعالیت مجدد یک دوره جدید ایجاد می‌ گردد.

دوره ها محدودیت زمانی نیز دارند که به طور استاندارد ۳۰ دقیقه است.

session-start-session-end-example

زمان در صفحه (Time on Page):

همان طور که از نامش پیداست به مدت زمانی که کاربر در وب سایت صرف می کند گفته می شود.

گوگل زمان متوسط در صفحه (average time on page) را ثبت می کند.

به این شکل که زمان در صفحه بر تعداد دفعات بازدید صفحه منهای تعداد خروج تقسیم می شود.

کاربران (Users):

افرادی که که حداقل برای یک دوره (Session) از وب‌سایت دیدن کرده اند، جزو کاربران محسوب می‌شوند.

بازدیدکنندگان (Visitors):

بازدیدکنندگان به دو  قسمت تقسیم می گردد : بازدیدکنندگان جدید (New Visitor)  و (Returning Visitors)  بازدیدکنندگانی که قبلا نیز از وب سایتتان دیدن کرده اند.

ترافیک (Traffic):

به تعداد کاربرانی که از وب یایت دیدن می کنند گفته می شود،که به چهاردسته تقسیم می گردند:

ترافیک مستقیم (Direct traffic) : هنگامی که کاربر با کلیک بر روی url وب سایت به طور مستقیم وارد وب سایتتان می شود.

ترافیک جستجوی ارگانیک (Organic search traffic) : کاربرانی که ورودی آنها از طریق موتورهای جستجو به سایت است.

ترافیک جستجو پولی (Paid search traffic):تعداد کاربرانی  که از طریق Google Ads  یا تبلیغات از سایت دیدن می کنند.

ترافیک ارجاعی (Referral traffic): کاربرانی که از کلیک بر روی لینک سایت شما در سایت های دیگر یا شبکه های اجتماعی ورد سایتتان می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سلام وقت بخیر به راهنمایی نیاز دارید؟